'ART 62’ palmt opnieuw een stuk van de publieke ruimte in als kunsthal. Maar liefst 17 jonge en lokale makers claimen een plek langsheen de fietsas Groene 62, om één of meerdere van hun werken te exposeren in dialoog met het glooiende landschap van de oude spoorwegverbinding.
Dit jaar treden we met dit programmaonderdeel voor het eerst over de grenzen en kunnen ook werken bezichtigd worden langs de groene long in Torhout. Verschillende kunstvormen krijgen er een plaats en het geheel vormt de slagader van het ganse kunstfestival! De werken hebben vaak een directe of indirecte link met de omgeving of de geschiedenis van de gemeente.
Deelnemende kunstenaars tijdens SPOOR #3
Jens Devrome
Jens Devrome (1994) uit Torhout staat bekend voor zijn werken met felle kleuren en energieke uitstraling. Geïnspireerd door moderne meesters als Jackson Pollock en Piet Mondriaan, ontwikkelde hij een dynamische stijl die technieken en materialen combineert. Tijdens het met verf gooien of druppelen en het kantelen van de oppervlakte, voegt hij soms speelse elementen toe om de kijker te prikkelen. Deze techniek past hij ook toe op meubels en gebruiksvoorwerpen, ook wel action furniture genoemd.
Zijn werk draait om intensiteit en gevoel, voortkomend uit persoonlijke herinneringen en emoties. Voordat hij begint te schilderen, zet hij stevige rockmuziek aan om in een 3D-trance te komen waarin emotie, kleur en actie samenkomen. Hij noemt deze werken vervreemde landschappen.
Tim Neels
Tim Neels (1986) is een kunstfotograaf uit Aartrijke, die zich bij het creëren niet alleen laat inspireren door beeld, maar ook door emotie, verhaal en muziek. Hij legt zich niet toe op een specifieke stijl en vermijdt graag restricties in kleurgebruik, aangezien deze vrijheid voor hem het meest inspirerend werkt.
Goedefroit Music
In 1972 verschijnt de eerste concertfoto van Jan Goedefroit. Het is er eentje van Ike & Tina Turner. Wanneer Jan in 1992 overlijdt, laat hij een uniek archief en een echtgenote achter. Onvermoeibaar fotografeert Carline Vandercruyssen, Jans partner in rock, verder. Een halve eeuw na die eerste foto vormt het weergaloze privé-archief van beiden één geheel, verbonden door één naam, Goedefroit Music, en één visie op de rol van de rockfotograaf: ‘It's the music, stupid!’
Zeli Bauwens
Zeli Bauwens groeide op als dochter van een tuinman en een bloemiste in een tuincentrum. De omgeving waarin ze opgroeide vormde de beeldtaal van haar werken die zich manifesteren als landschap sculpturen / installaties. Tot op de dag van vandaag is het Belgische landschap en zijn rijke tuincultuur nog steeds de bron van al haar inspiratie.
Sofie Dhondt
Sofie Dhondt (1996) is een Belgische fotografe, illustrator en beeldend kunstenaar. Ze werkt voornamelijk analoog met een kleurenfilm. Haar oog valt op licht en atmosfeer, voorbijgangers, kleuren en vormen. Deze elementen vloeien uiteindelijk samen tot een merkwaardig beeld dat gaat over de relatie tussen fictie en realiteit. Sofie geniet van iets dagelijks, een kleinigheid waar mensen vaak geen aandacht aan schenken. De blik in verwondering die ze draagt, is zichtbaar in haar beelden.
Johnny Werkbrouck
Johnny Werkbrouck (1959), geboren in Torhout, leeft en ademt voor zijn beeldhouwwerk. Marmer is zijn passie, perfectie en authenticiteit zijn doel. Geef hem een zuivere blok en het gepaste materiaal en hij kapt alle overtollige materie weg om de kern, de realiteit, de essentie uit 'zijn' steen naar buiten te halen. Wat overblijft is zijn persoonlijke, eerlijke weergave van het klassiek schoonheidsideaal.
David Smulders
David Smulders (1975), geboren in Oostende en nu woonachtig in Torhout, is een kunstenaar die zich bezighoudt met schilderen, tapijt- en textielontwerp, en beeldhouwkunst. Zijn familie had een achtergrond als siersmeders in Brussel. Zijn vader schreef gedichten.
Na zijn grafische opleidingen in Gent, ontwikkelde zijn stijl zich in de loop der jaren richting abstract constructivisme. Hij ontwerpt geometrisch esthetische composities in deze stijl, zichtbaar in zijn schilderijen, handgetufte wollen tapijten, en recentelijk ook in beelden van polyester en hout. Tijdens zijn tijd in Gent opende zijn wereld zich naar elektronische abstracte muziek, met artiesten zoals Aphex Twin, Squarepusher en Luke Vibert als belangrijke inspiratiebronnen. Naast muziek blijven architecturale stromingen zoals de Art Deco en Nieuwe Zakelijke Stijl een voortdurende inspiratie voor hem.
Maximus
Geboren en getogen in De Haan, laat Maxime Van Besien (1993) zijn creatieve geest de vrije loop in elk uniek beeld dat hij maakt. Zijn passie voor het creëren van houten sculpturen ontstond uit een jarenlange liefde voor houtbewerking, die verder ontwikkeld werd tijdens zijn opleiding beeldhouwen aan het Instituut St-Luc in Doornik.
Hoewel hij met diverse materialen heeft gewerkt, is er geen leerschool voor alles. Voor zijn specialisatie in het bewerken van sneeuw en ijs nam hij deel aan symposia in Canada, Frankrijk en Zweden. Als eerste Belg ooit werd Maxime uitgenodigd om een luxe Art Suite te realiseren voor het wereldberoemde ICEHOTEL 34 (Eternal Flow). Daarnaast bracht hij een uniek kunstwerk naar Oostende, gemaakt van hooi en stro: het befaamde Ensor-beeld voor het Ensorjaar 2024.
Gus & Stella
Gus & Stella is een creatief duo. Ze ontwikkelen ideeën, ontwerpen multidisciplinaire visuals en creëren kunstwerken met een generalistische benadering tot art- en creative direction. 9 jaar lang was Londen hun thuisbasis, waar ze werkten voor internationale klanten in mode, lifestyle en hospitality. Recentelijk zijn ze naar Amsterdam verhuisd om daar als art directors te werken in lifestyle en reclame.
Voor zowel de commerciële opdrachten als zelf geïnitieerd werk verweven ze een speelsheid in hun creatief proces. Ze ontwerpen etalages voor Liberty en Topshop en fotograferen campagnes voor Wrangler, ELLE France en Esquire. Ze creëren stories voor Prada, Chanel en Virgin Voyages. Ze art-directen installaties voor De Grote Post en een exclusieve kunsteditie voor Beaufort 2024. Ze maken autonome series van collages, foto’s, schilderijen en AR-werken met gebruik van hun rijke persoonlijke foto en tear-sheet archief.
Simon Bruneel
Simon Bruneel (1991) uit Lichtervelde is een veelzijdige kunstenaar die moeilijk in één hokje te passen is. Hij tekent korte strips tot grootse fantasiewerelden op grote vellen. Zijn werk omvat posters en tekeningen voor de kost, tot vrije waarnemingen en fantasievolle kronkels in zijn onafscheidelijke schetsboek. Simon maakt grote muurschilderingen met spuitbussen en schetst kleine postkaarten met een potloodje. Hij experimenteert met nieuwe technieken, zeefdrukt t-shirts en leeft zich met acrylstiften uit op ramen.
Zijn onderwerpen variëren van absurd tot soms staalhard. Zijn liefde voor beeldverhalen, (wereld)oorlogen, humor en architectuur, gecombineerd met zijn diverse vaardigheden, maken één hokje inderdaad misschien te klein.
Beppe Geerts
Beppe Geerts (1999) is een beeldend kunstenaar. Ze studeerde in juni 2024 af als illustrator aan LUCA Gent en behaalde in 2021 haar masterdiploma in grafisch ontwerp. Ze heeft een brede interesse in verschillende disciplines en onderzoekt diverse media en materialen. Inspiratie vindt ze meestal in haar omgeving en het dagelijks leven.
Haar kleurrijke werken kenmerken zich door opvallende perspectieven en sterke composities, met een focus op voor- en bovenaanzichten. In 2023 creëerde Geerts verschillende stillevens die werden getoond in Villa Verbeelding (Hasselt, BE). Ze nam ook deel aan tentoonstellingen in S.M.A.K., Texture, Theater aan Zee en meer.
Francis Henri Vanhee
Francis Henri Vanhee is een Belgische beeldend kunstenaar. Tijdens zijn studie fotografie aan KASK Gent, begon Vanhee de kunst van fotografie en schilderen te combineren. In zijn werk gebruikt Vanhee vaak acrylverf, vernis, was, kleurpotloden en oliepastel. Daarmee toont hij een eigenaardige manier om de realiteit onder ogen te zien.
Eva Lynen
Eva Lynen (1997) is actief als illustrator en beeldend kunstenaar. Binnen haar beeldend werk is ze een verteller. Met verzonnen personages en locaties gaat ze op zoek naar de juiste setting om een gebeurtenis te verbeelden. Deze verhalen zijn soms gebaseerd op persoonlijke ervaringen, maar vaak op de alledaagse banaliteit van het leven.
Haar kleurrijke en speelse beelden worden gekenmerkt door de belangrijke rol van kleur en compositie.
Shirley Villavicencio Pizango
Shirley Villavicencio Pizango (1988, Peru - woont en werkt in Gent) schildert met snelle, spontane lijnen en heldere, warme kleuren, balancerend tussen tekenen en schilderen. Haar werk richt zich op tweehoofdthema's: portretten en stillevens.
De portretten zijn klassiek, vaak van levende modellen zoals zichzelf, vrienden en familie. Ze interpreteert haar modellen in plaats van ze exact na te bootsen, wat ruimte biedt voor experimenten met haar eigengedachten en gevoelens. Identiteitspolitiek speelt hierin een belangrijke rol. Ze doorbreekt traditionele schoonheidsidealen door diverse mensen te portretteren, reflecterend de diversiteit die ze in onze beeldcultuur wil zien. In haar stillevens brengt Pizango elementen uit haar atelier inbeeld, waardoor deze als (zelf)portretten kunnen worden gelezen en een unieke blik geven in haar leven en geest.
Studio BLAD & Studio Pallesh
Studio Pallesh is een Amsterdams architectenbureau dat frequent samenwerkt met Studio BLAD, een Nederlands-Schots bureau. Ze werken zowel gezamenlijk als afzonderlijk aan gebouwen en landschappen waarin thema's als verhaal, gelaagdheid, gastvrijheid en materialiteit centraal staan.
Beide bureaus omarmen de ambacht van bouwkunst, wat voor hen staat voor nauwkeurig vakmanschap, esthetiek, duurzaamheid en constructiebegrip. Hun motivatie is om voor elk project unieke, nieuwsgierige en bescheiden oplossingen te ontwikkelen, gebaseerd op bestaande tradities maar met ruimte voor vernieuwing en experiment.
Lies Casier
Lies Casier (1983) uit Roeselare is een beeldend kunstenaar die vanuit haar atelier een magisch universum op doek en papier tot leven brengt. Haar werken bevatten wonderlijke taferelen en magische figuren die uitnodigen om te blijven kijken. Ze combineert krachtige olieverfvegen met houtskool of potlood, speelt met leegtes en voegt humoristische motieven toe die vaak een diepere kwetsbaarheid verhullen.
In haar creatieve proces omarmt ze volledige vrijheid en laat ze zich inspireren door alledaagse toevalligheden zoals voorbijglijdende landschappen, letters uit boeken en liedteksten op de radio. Met haar intuïtieve aanpak en gebruik van materialen zoals houtskool, olieverf en potlood creëert ze boeiende composities die haar eigentijdse kijk op het leven reflecteren.
Lien Anckaert & Lara Jakoba Breine
Lien Anckaert (1989) en Lara Jakoba Breine (1992) zijn jonge kunstenaars die in 2020 begonnen met samenwerken op uitnodiging van kunstencentrum Wit.h vzw. Hun samenwerking groeide snel uit tot een collectief en markeerde het begin van een nieuw oeuvre en een sterke vriendschap. Ze combineren ambitie met speelsheid.
In 2023 werd hun artistieke kortfilm 'Durf je kijken?' vertoond in Museum Dr. Guislain tijdens de expo 'De Windstoot, over de macht van de beperking.' Hun vrije interpretatie van Spilliaerts schilderij 'De Windstoot' diende als campagnebeeld voor de tentoonstelling. Centraal in hun werk staat de vrouwelijke kunstenaar, met seksualiteit als een feministisch standpunt. Ze streven ernaar om via hun kunst de sociale structuren te ontwrichten en te breken met conventionele normen.